viernes, marzo 24, 2006

164) PER A QUAN L' AEROPORT DE CASTELLO?

Per ara l' aeroport sols existix en les camisetes.
150) Llengua Valenciana Blogspot. 24-3-2006.
PER A QUAN L’ AEROPORT DE CASTELLO?
Ferrer.


Les comarques del Nort son l’ unic territori del païs que no conta en un aeroport propi. I aixo menoscaba la seua competitivitat front a països veïns, llimita el desenrroll turistic i l’ economia nortenya. Es preveu que l’ Aeroport de Castello -que mai aplega- al seu primer any d’ activitat rebrà mes de 600.000 passagers i contarà en un moviment de mes de 5.500 avions, sifres que s’ incrementaran en anys succesius... Hi ha qui qüestiona l’ idoneitat de fer una inversio d’ esta talla. Pero la veritat es que un aeroport tindria ventajes notables per al païs.

La primera es que esta infraestructura ajudaria a vertebrar prou mes la nostra nacio ya que per fi dispondriem d’ un aerodrom per cada territori, junt a l’ Altet en el Sur i Manises en el Centro. La segona es que oferiria un bon servici als valencians de les comarques del Nort, que ara s’ han de desplaçar fins a Manises. La tercera es que constribuiria a evitar l’ agravi comparatiu que supon que les Comarques del Nort careixquen d’ aeroport propi quan Navarra sí te (en la mateixa poblacio) o que Euskadi, en la mitat d’ habitants que Valencia, tinga tres.

Pero la mes important de totes es que podria ajudar al desenrroll turistic i a la dinamisme economic del Nort. I fique un eixemple: Murcia es troba subdesenrrollada a nivell economic, urbanistic i turistic en comparacio en les Comarques del Sur, a pesar de que esta una al costat de l’ atra i de que el clima mediterraneu es el mateix. Per qué el turisme de sol i plaja ha triumfat espectacularment en un lloc i en l’ atre no? Durant molts anys Murcia no tingue aeroport i els turistes estrangers sempre estiuejen abans en un puesto al que pots accedir per avio.

No obstant, aço presenta dos inconvenients. El primer, que vivim en un estat centralisat i radial a on tot orbita en torn a la Meseta i clar, els valencians son aeroports de joguet que sols aprofiten per a fer escala en Barajas. I el segon, una infraestructura d’ este tipo costa molts millons i cal vore si l’ inversio realment es necessaria. Pero si sopesem els pros i els contres, mos trobem en una sucosa oportunitat de desenrroll per al Nort que aixo si, s’ hauria de complementar en una oferta mes rica d’ aerodroms i d’ heliports en distints punts del nostre païs.

http://llenguavalenciana.blogspot.com/